Self Branding 1×1: Hogyan építsünk énmárkát? [Infografika]

Self branding alapok: Hogyan építsünk énmárkát?

Folyton Idő Szűkében Vagy?

Ha így, ha úgy, de a ennél a cikknél kötöttél ki, ez azt jelenti, valamilyen szinten érdeklődsz a self branding, azaz az énmárka és annak tudatos irányítása iránt. A cikk elég hosszúra sikeredett, igyekeztem a lehető legátfogóbb képet adni a témáról, így ha idő szűkében vagy, az alábbiakat javaslom:

  • Ha most épp nincs időd, de érdekesnek tűnik a téma, CTRL+D (Windows) / Command+D (Mac), tedd be a cikket a könyvjelzők közé és nézz vissza, ha épp van pár perced.
  • A self branding téma egyik legizgalmasabb és legérdekesebb ága talán az online jelenlét. Ha csak ez érdekel, irány a 2.1 alcím és a cikk végén az infografika.
  • Ha mostanság épp jelentkezéseket küldözgetsz, és érdekel a dolog hazai fogadtatása, a 3. pont szól neked!
  • Csak infografikát nézegetnél? Katt ide!
  • Ha pedig az egész, akkor kellemes böngészés és olvasgatást! 🙂

 

Hogy lesz egy látszólag felkapott, trendi fogalomból számodra gyakorlatban jól alkalmazható technika, amely segíthet növelni az esélyeidet a következő jelentkezésednél? Indításképp nézzünk meg pár dolgot röviden, ami segít elgondolkodni azon, vajon mennyire fontos a rólad kialakult képet a saját kezedben tartanod.

 

Iszonyatos verseny folyik a munkaerőpiacon. KSH statisztikák ide vagy oda, a fiatal munkavállalóknak nincs könnyű dolga, ha valóban kvalitásaiknak megfelelő munkahelyet szeretnének kapni. A nagy cégek, az „álommunkahelyek” megtehetik, hogy válogassanak. Pontosan ezért borzasztóan fontossá vált, hogy kitűnjünk a tömegből. A toborzásért felelős ember átlag 10 másodpercet szán rád és a jelentkezésedre. Ennyi idő alatt mérlegeli, megérdemelsz-e neki egy telefonhívást vagy e-mailt is, vagy sem! Hogyan érnéd el 10 másodperc alatt, hogy valaki emlékezzen Rád? Ha valaki látja a jelentkezésed egészen pontosan 10 másodpercig, mi maradna meg a fejében? Mi van a jelentkezésedben, ami meggyőzne arról, hogy ne csak 10 másodpercet szánjanak Rád? Ha most magadban a jegyeidre és a jól csengő egyetemed nevére gondolsz, figyelmeztetlek, hogy nagyon rossz felé kapizsgálsz.

 

1. Self Branding Elméletben

Azt hihetnénk, hogy az énmárka (personal brand) csak a sztárok és nagyvállalatok előjoga. Tévedés! Mi is az énmárka? A személyiségi jegyeid, szakmai tapasztalataid és szakértelmed egyfajta igen érdekes, pezsgő kombinációja. Az énmárka azon tulajdonságok, kompetenciák és az ezekhez kapcsolódó érzelmek az összessége, ami mások fejében (tanárok, szülők, más diákok vagy kollégák) megjelenik, mikor szóba kerülsz, ha a neved hallják.

A személyes márkád az alábbi 4 pillérre épül:

  • Megjelenés: testbeszéd, öltözködés és általában véve a kiállásod;
  • Személyiség: hogyan viselkedsz, kommunikálsz és bánsz más emberekkel;
  • Kompetenciák és képességek: a tapasztalatod és képességeid egyvelege;
  • Megkülönböztető jegyek: mi különböztet meg azoktól az emberektől, akiről csak egy könnyen felejthető emlékünk maradt?

self-branding elméletben

A self branding (az énmárka tudatos alakítása) gyakorlati alkalmazásából úgy a diákok, mint a munkaerőpiac újoncai vagy öreg rókái egyaránt profitálni tudnak, ugyanis a személyes márkád kommunikálja a leghatékonyabban, hogy ki vagy, mit csinálsz, hogy csinálod, mit akarsz és hogy mit nyújthatsz nekem.

A személyes márkád (branded), úgy ahogyan a nagy termékek esetén is, nem csak egy színt, szimbólumot, terméket szolgáltatást stb. jelent. A brand egy ígéretet testesít meg. Miféle ígéretet? Egy ígéretet, ami a következő munkaadódnak, üzleti partnerednek, kollégádnak azon értékek összességét szimbolizálja, ami Te vagy. Olyan ez, mint egy első randevú: ha sikerül felhívni a figyelmet magadra, beindul a kémia.

MOST is van brand-ed függetlenül attól, hogy diák vagy, dolgozol, legfeljebb semmilyen szinten nincs az irányításod alatt.

Állj meg egy pillanatra az olvasással, mondd ki a neved és sorolj fel legalább 3 dolgot, ami azonnal eszedbe jut.

Utána pedig 3 másikat, amit szeretnéd, hogy mások gondoljanak rólad. Van különbség?

Tipp!

Kellő mennyiségű önismeret szükséges ahhoz, hogy a személyes márkád saját irányításod alá vond. Mankónak használhatod az alábbi kérdéseket, de így is kellesz hozzá TE és sok IDŐ, mire megtalálod ezekre a kérdésekre a megfelelő válaszokat.:

  • Mit akarok kezdeni az életemmel?
  • Hogyan látnak mások?
  • Miért lelkesedem vagy rajongok az életemben?
  • Mik azok az elismerések, eredmények, amik előbbre vittek az életben, amikre büszke vagyok? Milyen tulajdonságok segítettek elérni ezeket az eredményeket?
  • Mi tesz engem egyedivé? Miben gondolom magam másnak, mint azok az emberek, akik hasonló dolgokat csinálnak?

 

És hogyan tovább?

  • Érj el elismeréseket, valamivel többet, mint azt várnák! Nem kell világmegváltó dolgokra gondolni, szimplán egy iskolai prezentáció vagy egy munkahelyi projekt várakozásokon felüli elkészítése.
  • Vegyél részt trainingek! Tanulj idegen nyelveket, szánd rá az időd, és sajátítsd el, hogyan kommunikálj és prezentálj hatékonyan!
  • Találd meg azokat a dolgokat, amikért igazán lelkesedni tudsz! Így pillanatok alatt ragadni fog rád a tudás és könnyen egy közösségen belül az adott téma szakértője lehetsz. (Aki nagyon jó prezentációkat tart, akihez fordulhatok, ha IT problémám van, aki a legjobb öltözködési tanácsokat adja, stb.)
  • És azt hiszed elég, ha erről csak az ismerőseid tudnak? Nem! Promótálnod kell magad! Nem nárcisztikus és egocentrikus önimádatról beszélek. Arról, ha valamihez értesz, azt mutasd meg a világnak! Némi társadalmi kritikával élve mondhatnám, hogy rossz berögződésként él a köztudatban, ha valaki valamihez ért, és megmutatja a világnak, az magamutogató. Nem igaz. Ez nem erről szól. Ez kommunikáció!

 

2. Self Branding a Gyakorlatban

2.1. Hogyan Építsünk Énmárkát Online?

Email cím

Remélem már mondanom sem kell, de a kisviragcukorfalat@gmail.com nem feltétlen az az üzenet, amit komminukalni akarsz magadról (például a munkáltatód felé). Használd a neved, vagy ha foglalt, van pár jó kombináció:

[keresztnév].[vezetéknév]
[vezetéknév].[keresztnév]
[keresztnév első kezdőbetűje].[keresztnév]

Tipp!
  • Lehetőleg kerüld a születési évszámot az email címben.
  • Használj gmail vagy outlook fiókokat, megfelelnek a célnak, kellően nagy tárhelyet adnak, könnyű kezelni, beállítani és mindenki ismeri őket.
  • Használj levelező klienst (Outlook/Thunderbird) a különböző email fiókok kezelésére, így könnyebb lesz szétválasztani a személyes és szakmai(bb) levelkezéseket.
  • Készíts aláírásokat a különböző fiókokhoz, mely tartalmazza a főbb elérhetőségeidet, illetve linkel szakmai oldal(ak)ra, önéletrajzra, linkedin profilra stb.

 

Nagytakarítás a közösségi platformokon!

 

Facebook

Ez húzós lehet, de nézd át a posztjaid, kommentjeid, képeid és töröld, ami nem passzol a képbe!

Képek: nem kell a legszakmaiabb oldalad mutatnod, de egy jól beállított profil és borítókép sosem árthat.

Legalapvetőbb dologok: soha ne posztolj politikai, vallási nézetekkel kapcsolatos dolgokat, sem szitkozódó, gyűlöletkeltő megjegyzéseket, kerüld az indulatos megnyilvánulásokat, valamint az illuminált állapotban írt posztokat és az arról készült képeket is tartsd meg saját szórakoztatásodra. Nem kell feltétlen mindent a világ elé tárni!

Tipp!

A biztonsági beállítások fül alatt érdemes kicsit szétnézned és finomhangolnod, hogy kikkel milyen tartalmú üzeneteket akarsz megosztani. Kis Google keresés után gyorsan találhatunk sok rémsztorit arról, hogy hasonló dolgok miatt miként dőltek romba egész karrierek.


 

Ne feledd, hogy az emberek szórakozni járnak a Facebook-ra! Az ismerőseink túlnyomó többsége nem kíváncsi a munkánkra, felesleges telespam-elni az üzenőfalukat vele. Inkább Like-olj az érdeklődésednek megfelelő oldalakat, cégeket, csatlakozz csoportokhoz és aktívan kapcsolódj be a beszélgetésekbe, sokkal több nyitott szemre és fülre fogsz találni.

 

LinkedIn

Ha állást keresel, ha szükséget van egy ütős online portfólióra, ha kapcsolatokat akarsz építeni, ha tanulni akarsz, mindenképp ott a helyed.

Itt villoghatsz mindenféle ismerettel, képességgel, tapasztalattal.

A Facebook-al összehasonlítva itt a profilképnek sokkal nagyobb jelentősége van, ide már kell a profizmus. Akár egy telefonnal és minimális képszerkesztő ismerettel nagyon ütős, komoly és szakmai profilképeket lehet készíteni. Mindenképp szánd rá az időt!

Írj egy rövid bemutatkozót, töltsd fel az önéletrajzot a lehető legrészletesebben. Ha a hely adott, használd! Ne csak a pozíciód, a munkahely is álljon ott! Írd le mit csináltál, milyen projektekben vettél részt, milyen kurzusokat látogattál. Majd tedd mindezt vizuálissá, tölts fel képeket, prezentációkat. Mutasd meg, mit tudsz!

Ha mindez megvan, jöhet a kommunikáció. Keresd meg a legmegfelelőbb csoportokba, csatlakozz, indíts vitát, kérdezz, válaszolj, ismerkedj! A lehetőség adott, pár hónapon belül iszonyatos mennyiségű tudás- és kapcsolati tőkével gazdagodhatsz.

Ha networking-elsz a LinkedIn-en, soha ne jelölj be valakit, csak úgy, mindig indokold meg, ha ismeretlennel veszed fel a kapcsolatot. (pl.: olvastam a könyvét, hallottam az előadását, láttam a blogját stb.)

Minden közösségi platformnak egyedi szabályrendszere, kommunikációs stílusa, egyedi szabályai vannak. Mielőtt csatlakozol, mérlegeld, hogy megéri-e az időbefektetés, mert egy gondozatlan profil rosszul mutat. Ha pedig ott vagy, mindig először figyelj és tanulj, lesd el a legjobb technikákat a profiktól!

Ha részletes leírásokra van szükséged, nem igazodsz el a rendszerben, ajánlom a Linkedin profil készítéséről szóló cikkünket, ahol részletesen bemutatjuk, hogyan készüljön el egy igazán jó profil.

Tömör áttekintés: http://bit.ly/1usORWY

És néhány kreatív tipp.

Példa LinkedIn Profil: Kenneth Mathias

Online Portfólió

Akinek még így is marad energiája, érdemes lehet egy külön online portfólióra is időt áldozni. Az about.me oldal tökéletes egy látványos resumé elkészítésére (mint ez vagy ez), de egy weboldal készítő program segítségével és némi anyagi ráfordítással (kb.5.000 Ft/év) saját weboldalunk is lehet személyre szabott névvel. Személyesen jó tapasztalataim voltak a Weebly által kínált csomagokkal.

És a hab a tortán, a legigényesebb forma: a blog. Ha blogolásra adod a fejed, érdemes előtte egy részletes koncepciót kidolgozni. A blog mindig is legidőigényesebb, de egyben az egyik legjobb módszer a személyes és szakmai képességek megcsillogtatására.

about.me példa: így építs énmárkát

2.2. Offline Branding

Fényes páncél és kard, csillogó weboldal és sufni tunning? Ugye belefutottál már te is a jelenségbe, mikor a digitális összkép (webáruház, weboldal) ínycsiklandozó volt, és végül a terméket egy városszéli garázsból vetted át? Csak arra akarok kilyukadni, hogy mindez szép és jó, de online azt kell nyújtanunk, amit offline is biztosítani tudsz, azaz az internetes megjelenésed csak a valódi személyiséged és képességeid digitális tükörképe legyen. Tartsd fenn a képet az offline világban is.

Tipp!

Megjelenésed, kiállásod és a testbeszéded legyen összhangban a magadnak elméletben lefektetett alapelvekkel és az online jelenléteddel! Nem akarsz magadról passzivitást kommunikálni, ezért az online és offline jelenlét összhangja borzasztóan fontos.


Egyetemisták figyelem! Az egyik legjobb módszer arra, hogy gyakoroljunk aktív self branding-et a campus falain belül: előadások után törjük meg a kínos csendet és kérdezzünk az előadóktól! Nem részletezem, mindenki gondolja végig, ez miért is lehet jó.

Érdemes kihasználni a munkahelyi sörözések, team-building-ek, konferenciák által nyújtott lehetőségeket, hogy új emberekkel találkozzunk, vagy a már meglévő kapcsolati hálónkat elmélyítsük.

„Szia Géza! Két hete XYZ-ről beszélgettünk és épp dolgozom egy ehhez kapcsolódó feladaton, de nem jutok előrébb. Tudnál segíteni 2 percre?” – Szerintem Géza sokkal készségesebb lesz, mivel a két héttel ezelőtti team-building-en beszélgettünk 10 percet és tudja, hogy ki vagyok.

Kisebb projektek, feladatok kapcsán időnként vállald el, hogy segítesz kollégáknak, csoporttársaknak. Nem kell túlzásba vinni, de egy-egy fél órás segítség sokszorosan meg tud térülni, amikor épp te szorulnál arra.

 

3. Magyar Sajátosságok

És hogy mi a helyzet kis hazánkban? Úgy gondolom, ha időt és energiát fektetsz abba, hogy megmutasd a világnak, mit is tudsz, arra a sablon önéletrrajzokhoz szokott HR-esek is felkapják a fejüket. Milyen eszközöket vethetsz be a jelentkezéseknél?

  • infografika-szerűen elkészített önéletrajzok vagy
  • bármely videómegosztó portálra, akárcsak privátlinkként feltöltött videó önéletrajzok.

A negatív oldal, a már említett hibás társadalmi berögződés. Magyarországon még mindig sokan úgy vélik, hogy a self branding nem más, mint felvágás. Hála Istennek, lassan, de biztosan kikopóban van ez a gyakorlat a magyar HR-esek fejében, hisz egy cég minden olyan gesztust és erőfeszítést értékel, amit azért teszünk, hogy számukra a legjobbat szállítsuk.

Pozitív példáért nem kell messzire menned, gondoljunk csak Varga Eszter Eleonóra esetére, aki egy iszonyatosan jól elkészített és kommunikált saját self branding kampánnyal landolt álmai állásában.

Énmárka: Varge Eszter Eleonóra kreatív jelentkezése

Ezek az anyagok segíthetnek, hogy kitold azt a bizonyos 10 másodpercet, amit a HR-es rád szánna. De mindenképp leegyszerűsíted a dolgát. Ha bármilyen kreatív ötlettel rukkolsz elő, az kiegészítésként szerepeljen a hagyományos jelentkezésed mellett, így a kecske is jól lakik és a káposzta is megmarad. (A HR-esek legtöbbször adatbázisokat építenek, copy-paste-el másolják ki a megfelelő információkat a jelentkezésedből, ráadásul a gépi szűrők is csak a hagyományos, írott jelentkezésekkel boldogulnak.)

Ha a témából még mindig nem lenne elég, heti kreativitásra, tippekre, esetleg szakmai tanácsadásra szorulnál, érdemes ellátogatni László Móni Personal Branding blogjára.

 

4. Záró Gondolatok

Diákként vagy frissdiplomásként karriercéljaink természetesen sokat változnak az idő múlásával és az első tapasztalatok megszerzésével. Időről időre érdemes végigmenni az egész folyamaton, újra és újra feltenni magunknak a megfelelő kérdéseket és eszerint alakítani profilunkat. A személyes márkánk nem statikus fogalom, velünk együtt kell nőnie és változnia. A személyes márkád nem olyasvalami, amit egyszer beállítasz és vége. Nem ér véget akkor sem, ha megkaptuk az első munkánkat.

Olvasmánynak pedig: Dan Schawbel: Én 2.0

personal branding infografika

 


Richard

Hivatásos gondolkodó, idealista realista. Nyitott szemmel járok a világban, igyekszem tanulni a saját és mások hibáiból. Nem vagyok se karriertanácsadó, se médium, pláne nem önjelölt guru vagy ninja, de az elmúlt években sokat tanultam magamról és a világról, mindezt szeretném megosztani Veletek!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.