Hogyan készíts igazán ütős Linkedin profilt?

Linkedin Profil

Ahogy arról már a korábbiakban is beszéltünk a Linkedin profilod az online márkád egyik alapköve. Manapság már nem elég bizonyos képességeket elsajátítanod, azokat a megfelelő formában tálalni is kell. A Linkedin-t pedig pont erre találták ki. A Linkedin profilod gyakorlatilag egy olyan online tér, ahol szabad kezet kapsz arra, hogy a legkreatívabban és legmeggyőzőbben prezentáld a képességeidet és tapasztalataidat. Ahogyan a self branding cikkben is leírtam, szabaduljunk meg az olyan tévképzetektől, hogy eredményeink és elismeréseink prezentálása egyfajta magamutogató megnyilvánulás. Nem, nem az. Egyszerűen a jelenlegi gazdasági és munkaerőpiaci helyzetben, ha ki szeretnénk tűnni a tömegből, muszáj felhívni magunkra a figyelmet.

 

Jelenleg a Linkedinnek körülbelül félmillió magyar felhasználója van. Ha te még nem tartozol közéjük, sürgősen tedd meg! Miért? Mert úgy tűnik a HR-esek is egyre nagyobb érdeklődést mutatnak azok iránt,

  • akikről az önéletrajzukon kívül más információt is elérhetnek,
  • akik felismerik, hogy egy ütős Linkedin profil a jelentkezés egy igen kreatív módja is lehet és
  • akik megfelelően és igényesen képesek tálalni, az eddig megszerzett érdemeiket,

ugyanis mindez magáról a jelentkező személyiségéről árul el rengeteget.

 

Regisztráció

A regisztrációhoz nincs másra szükséged, mint egy email címre és 5 perc szabadidőre. Ugye nem kell elmondanom, hogy a tunderke@gmail.com, nem megfelelő email cím!

Tipp!

A regisztrációt követően a rendszer automatikusan felajánlja, hogy az email fiókodban található és a Linkedinen regisztrált kapcsolatoknak „Friend Invitation”-t küld. Először inkább építs fel egy olyan profilt, amivel már érdemes lehet elkezdeni kontaktokat gyűjteni! Második lépésben a rendszer a nem regisztrált kontaktoknak akar emailt küldeni, melyben regisztrációra bíztatja őket. Ezt az opciót messziről kerüld el! Ugye nem akarunk kiküldeni több száz meghívót a Linkedin nevében, amitől csak mi fogunk spam-ernek tűnni!?

 

Milyen nyelven?

Mivel a Linkedin egy alapvetően nemzetközi felület érdemes angolul elkészíteni a profilt. Azonban, ha vállalkozol arra, hogy több nyelven is prezentálod képességeidet, a platform megadja rá a lehetőséget. Így ha akarod, a profilod elérhető lehet magyarul, angolul, németül, spanyolul stb. Ha külföldre szeretnél jelentkezni, ez mindenképp hasznos funkció!

Kétnyelvű Linkedin profil

 

És most nézzük át, hogyan épül fel egy igazán ütős Linkedin profil az oldal tetejétől az alja felé haladva.

 

Headline (Cím)

A cím rengeteget elmond rólad. Két opciót szoktak ajánlani.

Ha dolgozol, gyakorlatot végzel, és hasonló területen szeretnél munkát, kapcsolatokat találni, érdemes a jelenlegi pozíciód nevét hagynod kiegészítve néhány hasznos, megnyerő és kulcsszavakban gazdag kifejezéssel. (A Google-höz hasonlóan a Linkedin esetén is a kulcsszavak kiemelt fontossággal rendelkeznek!)

A másik opció, ha az érdeklődésed, bizonyos képességeid tünteted fel a címsorban. Bizonyos esetekben ezek jobban illenek a karriercéljaidhoz, mint a jelenlegi pozíciód, vagy egész egyszerűen megnyerőbben tudod magad előadni kvalitásaidon keresztül, mindenképp érdemes végiggondolni, mi kerüljön abba a bizonyos két sorba.

Tipp!

Dobd fel az unalmas pozíciókat néhány egyszerű ikonnal, de ne ess túlzásokba!

Mindenképpen kerüld a sablonos kifejezéseket!

Gladwish linkedin profil


Profilkép

Első kritérium: legyen kép!

A MEGNYERŐ profilkép(en)

  • Nem megfelelő Linkedin profilképekletisztult
  • tisztán látszik az arcod
  • elegáns
  • színes, de nem túl harsány

 

Ami nagyon távol áll a megnyerőtől:

  • pixeles vagy szemcsés kép
  • selfie és bármilyen Instagram filter
  • gyenge fény
  • oda nem illő kép (család rajta, figyelemelterelő háttér, nem megfelelő ruha, partykép)
  • fekete-fehér kép (unalmas)
  • egyértelműen látszik, hogy csoportképről vágtad ki magad

 

Contact info (Elérhetőségek)

Azt hiszem ez elég egyszerű, töltsd ki! Email cím mindenképp szereplejen. Ha Skype nevet adsz meg, mindenképpen valamilyen egyszerűt és professzionálisat válassz. Természetesen arra is ügyelj, ha már egyszer megadtad a Skype elérhetőséged, hogy a Skype-on ugyanúgy professzionális kép és státusz. Ha van saját weboldalad, blogod, esetleg about.me oldalad, azokat is nyugodtan tüntesd fel.

A telefonszám már egy szenzitívebb kategória, ha állást keresel, nem árt, ha ott van. A lakcímet viszont semmiképp se add meg, az már nagyon erősen privát információ.

 

Egyéni URL

Közvetlen az elérhetőségek alatt szerepel a Linkedin URL-ed. Általában alapértelmezetten valamilyen csúnya számsorral végződik, viszont lehetőséged van személyre szabni. Állíts be valamilyen letisztult, lehetőleg a nevedhez köthető és az email címeddel (Skype azonosítóddal) összhangban levő URL végződést. Az én esetemben például: de.linkedin.com/in/richardkoncz/

Az URL birtokában azok is láthatják a profilodat, akik nem regisztráltak a Linkedin-re, illetve amennyiben elérhetővé teszed, a Linkedin profilodat a keresőmotorok is listázni fogják.

A beállításokat itt érheted el: Settings > Edit Public Profile > Customize Your Public Profile URL

 

Borító

Ez egy viszonylag új funkció és pont ezért Magyarországon az elsők között lehetsz, akik borítóképpel rendelkeznek. Korábban a fényképed és az amellett szereplő cím határozták meg az első benyomást. A borítókép viszont ezt gyökeresen megváltoztatta. Egy megfelelően beállított, jó minőségű és sokatmondó borítókép mindenképp az előnyödre válhat. Légy kreatív! De ne feledd, ez nem a Facebook! Család, party, haverok, kiskutya, alkohol stb. ugyanúgy kizárva!

Tipp!

Az ideális méret 1400×425 a Linkedin ajánlása alapján. Saját tapasztalatom szerint inkább egy magasabb képpel indítsunk, kb. 1400×600 pixellel, és koncentráljuk a mondandónkat a kép felső részére (de ne szorosan a legtetejére), mert a profilunk legfelső része ki fogja takarni a borító közepét. Személy szerint én így oldottam meg a problémát:

Borítókép Linkedin profilhoz


Summary (Összegzés)

Valahol itt indul a neheze, mit is írhatsz ide? Őszintén, bármit, ami te vagy, ami a szakmai képességeidről árulkodik, ami professzionalistást és elhivatottságot tükröz. Ezt a szekciót sose hagyd üresen! Az magában sokat mond rólad, ha nincs mit mondanod magadról!

Lehetőleg legyen rövid, frappáns, lényegretörő, olyan, ami felkelti az érdeklődést. Ahogy már említettem, a kulcsszavak fontosak a Linkedin keresések szempontjából, tehát itt is használd őket.

 

Ugye mennyire unalmas!?

Linkedin profl összefoglaló rossz példa

És mennyivel jobban néz ki így!

Linkeding kreatív összefoglaló példa

Tipp!

Törd meg az egyhangúságot! Ahelyett hogy sortól sorig szöveget írnál, dobd fel a bemutatkozásod tördeléssel, vonalakkal, felsorolásikonokkal! Innen kedvedre válogathatsz!

Média! Lehetőséged van képeket, dokumentumokat, prezentációkat vagy weboldalak linkjeit feltöltened a bemutatkozásodhoz. Mindenképp élj a lehetőséggel! Csatolj egy publikációt, egy blogon megjelent vendégírást vagy csak tölts fel olyan képeket, melyek a professzionalistásodról árulkodnak. Javaslom, hogy vagy 2 vagy 5 darabot válassz ki, kerüld a köztes számokat, mert furán néznek ki a profilon. Segítségképp bejelöltem néhány nekem bevált képméretet. Lehet nagyobb is, csak ügyelj arra, hogy tartsd az arányokat, különben a rendszer a képek tetejéből vagy aljából le fog vágni! Az egyik legjobb program, amellyel nagyon ütős képeket, kis grafikákat tudsz előállítani szinte a semmiből a Canva (teljesen ingyenes, csak regisztrálnod kell).

Linkedin profil gazdag portfólióval


Experiences (Szakmai Tapasztalatok)

Ahogy az előbbiekben, itt is rendkívül fontos, hogy a profilodra tévedő emberek mivel találkoznak. Ahelyett, hogy egyszerűen csak kitöltöd a cég, pozíció és időintervallum mezőket, menj részletekbe!

Akár kezdheted egy rövid bemutatkozó mondattal a cégről, főleg, ha kevésbé ismertről van szó. A Summary résznél felhasznált technikákat itt is nyugodtan vesd be, jöhetnek a különleges felsorolás ikonok, az egyhangúságot megtörő elemek, de semmiképp ne ess túlzásba.

Rövid, lényegretörő, felsorolásszerű legyen az, amit csináltál.

Tipp!

Ha részt vettél valamilyen projektben, netalántán a munkádnak mérhető, számszerűsíthető eredménye van, mindenképp foglald bele a megfelelő részbe.


Education (Tanulmányok)

Nincs mit ragozni a témán, a lehető legpontosabban töltsd ki a felületet, a kurzusaid egy részét is tüntesd fel, főleg azokat, melyek kapcsolódnak az általad választott szakterülethez.

 

Languages (Nyelvtudás)

A nyelvtudás szerepéről már nem kevés szót ejtettünk. Mindenképp add meg a nyelvtudásod, viszont ahogyan a többi résznél, itt is kiemelten fontos, hogy soha ne hazudj a nyelvtudásod szintjéről. Véleményem szerint a középfokú nyelvvizsga szintet (B2) érdemes „Limited working proficiency”-ként feltüntetni és onnan felfelé haladni.

 

Skills & Endorsments (Képességek és Ajánlások)

Add meg azokat a képességeket, gyakorlati ismereteket, programnyelveket, stb. amelyek tudásának birtokában vagy. A Linkedin automatikusan fogja kérni az ismerőseidtől, hogy erősítsék meg, te tényleg rendelkezel-e az adott képességeknek. Ezen felül te is felkeresheted az ismerőseid, munkatársaid profilját. Ha megerősíted valakinek néhány képességét, jó eséllyel az adott személy szintén el fog látogatni az oldalara és hagyni fog némi pozitív visszajelzést.

Tipp!

Nem szorosan ehhez a kategóriához tartozik, de tartalmilag mindenképp ide sorolandó a szöveges ajánlás. Hagyj szöveges ajánlást olyan kollégáknál, csoporttársaknál, akik úgy érzed rászolgáltak az elismerésedre. Kölcsönös alapon te is megkérhetsz ismerősöket, hogy hagyjanak pozitív értékelést rólad. Ügyelj arra, hogy a megfelelő embertől kérj megfelelő helyre értékelést. Például: ne egy marketinges erősítse meg, hogy mennyire értesz az épületstatikához.


Contacts (Kapcsolatok)

Most már, hogy a Linkedin profilod olyan formát öltött, amely egy magabiztos és professzionális kiállást tükröz, itt az ideje elkezdeni kontaktokat szerezni. Az alcím kicsit félrevezető, ugyanis a Linkedin nem arról szól, hogy az ismerőseinkkel kerüljünk kapcsolatba. Ellenkezőleg! Itt a lehetőség olyan emberekkel is felvenni a kapcsolatot, akiket nem ismerünk személyesen. Kezd az email fiókod kontaktjaival, küldj „Friend request”-et azoknak a személyeknek, akikkel szívesebben szorosabbra fűznéd a szakmai kapcsolatod. Ez lehet barát, egyetemi vagy szakmai kontakt, HR-es, stb. A regisztrációnál leírtak ide is érvényesek, ne küldjünk kérelmet olyan embereknek, akik nem tagjai a rendszernek, ezzel többet árthatunk, mint használhatunk a hírnevünknek!

Tipp!

Hacsak nem közeli ismerősről, kollégáról van szó, töröld ki az automatikus üzenetet és írj valami személyeset! Például: Láttam az előadását XY konferencián és AB pontokat nagyon érdekesnek találtam/beépítettem egy prezentációmba, amely nagy sikert aratott/stb.


 

Egyéb finomságokLinkedin profil elemek változtatása

Amit még érdemes lehet hozzáadni a profilodhoz:

  • Elismerések, díjak
  • Projektmunkák
  • Önkéntes tevékenységek

 

 

 

 


Richard

Hivatásos gondolkodó, idealista realista. Nyitott szemmel járok a világban, igyekszem tanulni a saját és mások hibáiból. Nem vagyok se karriertanácsadó, se médium, pláne nem önjelölt guru vagy ninja, de az elmúlt években sokat tanultam magamról és a világról, mindezt szeretném megosztani Veletek!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.