Motivációról És Célokról A Gyakorlatban – Első Lépések

motiváció hat lépésben

Persze mindannyian gazdag, több nyelven beszélő, vékony és egészséges világutazók szeretnénk lenni, akik sosem dolgoznak. Aztán pedig szeretnénk egy szép házat, vízparti nyaralót, kutyát/cicát, nagy szerelmet és gyereket (vagy esetleg mindegyikből többet) és végül boldogan élni, amíg meg nem halunk.


 Ehhez képest az élet tele van akadályokkal, csalódással és időszakokkal, amikor bizony nincs pénz semmire, nemhogy egy ibizai nyaralóra vagy arra, hogy saját kávézót nyissunk.

Néha minden erőnket össze kell szedni, hogy akarjunk valamit, tegyünk valamit és ne csak sodródjunk az árral. A kemény munka és tervezés eredményei pedig mindig a lehető leglassabban jönnek.

Honnan is szerezzünk magunknak ilyen időszakokban motivációt? Mit is csináljunk ahhoz, hogy közelebb kerüljünk a céljainkhoz és egy olyan élethez, amit valójában szeretnénk élni?

A motivációról

Az ember alapvető tulajdonsága, hogy vágyakozik dolgok után és vannak álmai, amiket szeretne elérni. Ha ez nem így lenne, Michelangelo sosem ér körbe a Sixtusi kápolna mennyezetével, Victo Hugo nem fejezi be a Nyomorultakat, hanem inkább a szeretőjénél tölti az idejét, és a világ össze csodája közül egy sem épült volna meg, mondván, hogy holnap is lesz nap, hova siessünk. Motiváció nélkül nem lehet befejezni az egyetemet, megtanulni egy nyelvet, vagy sikerre vinni az első vállalkozást, ami bizony az elején több munkával jár, mint bevétellel.

A motiváció a titka annak, hogy a kitűzött célok elérhetővé váljanak és a napok (még azok is, mikor különösen lustának érezzük magukat) jól sikerüljenek és eredményekkel záruljanak.

1. Lásd a célt – szó szerint

Ha tudod, hogy mi a célod azzal, amit épp csinálsz, máris könnyebben állsz neki és nagyobb a valószínűsége, hogy nem hagyod abba. Vizualizálni a célokat annyit jelent, hogy a lehető legapróbb részletig megpróbálod leírni, hogy mit is szeretnél és miért. Vegyünk 3 példát:

  • leadni 5 kilót nyárig, hogy felvehesd azt az álomszép ruhát, amit kinéztél magadnak;
  • megcsinálni a nyelvvizsgát az év végére;
  • állást találni 5 hónapon belül.

Fontos, hogy a célok reálisak legyen, vagyis hogy a kitűzött célt a kívánt időn belül valóban el lehessen érni.

Sokat segít, ha sokszor vizualizáld, ahogy elérjük a célunkat: mennyire boldogok lennénk, és milyen büszke lenne rá a környezetünk. Hogy néznénk ki a siker pillanatában?

A vizualizálást tovább segíti, ha a céllal kapcsolatos képeket ragasztasz a falra, ahol látható a cél: egy autó, egy diplomás ember, egy sikeres író/festő/vállalkozó/állatorvos… stb.

Fontos: Tudd, hogy miért szeretnéd elérni a kitűzött célt, hiszen az a valódi indítékod és az fog a célnál valóban boldoggá tenni. Ettől függően azonban lehet, hogy közben megváltozik a cél. Mondok erre is egy példát:

5 kilót szeretnél lefogyni, hogy divatosabb legyél. Ha a cél az, hogy az emberek csinosnak lássanak, nem feltétlen a fogyás az egyetlen megoldás. A cél egészséges étkezéssel, és divatos ruhákra való spórolással, illetve egy jó fodrász bevetésével is elérhető. Érted, hova akarok kilyukadni? Bizony, egy adag önismeret is szükséges a boldogsághoz.

2. Priorizálj és tervezz

Ha ez megvan, akkor már „csak” az utat kell kitalálni a célhoz: Vagyis megtervezni a következő heteket és hónapokat, hogy mit is kell tenned a sikerhez. próbálj meg a lehető legpontosabban megfogalmazni lépéseket, azonban maradj a realitás talaján. Minden nap biztos nem lesz időd sportolni, naponta nem lehet megtanulni 234 szót angolul és ha eddig még életedben nem spóroltál, ne akarj egyből lehetetlen összegeket félretenni. Ezek ugyanis ttuti, hogy sikertelen próbálkozások lesznek és egy pár nap után már semmi kedved nem lesz az egészhez. Tehát a jelszó: lassan, de biztosan kezdeni, majd lassan, de biztosan emelni a tétet, amint csak lehet.

Mindenkinek más segít, de talán a legelterjedtebb a „To-do lista”. Egy gyors vázlat a fent említett 3 témához:

Példa: To-do lista, hogy leadjak 5 kilót év végére:

  • beiratkozni fitness órára
  • összeszedni legalább 3 egészséges életmóddal foglalkozó weboldalt és hetente 1 órát olvasni
  • megvenni magamnak egy mérettel kisebb ruhát, amibe a végén beleférek
  • hetente 3 óra mozgás
  • nem eszem 6 után
  • zsíros kaják és édesség heti max 2-szer a legkisebb mennyiségben

(Ugye milyen pofonegyszerűen hangzik? És milyen nehéz is betartani… Valódi motiváltsággal és kitartással azonban működik!)

Példa: To-do lista, hogy év végre nyelvvizsgám legyen

  • beiratkozni felkészítő kurzusra
  • megvenni a megfelelő könyveket és hanganyagokat
  • szólni pár ismerősnek, akiknek már megvan a vizsga, és tippeket kérni
  • összeszedni néhány filmet és youtube-videót a nyelvgyakorláshoz, hogy kicsit élvezetesebb legyen
  • megtanulni heti 2-3 témát, a lehető legtöbb szóval és gyakorolni, hogy tudjam, mit is mondanék, ha valaki rákérdez a témára
  • előszedni korábbi kijavított szövegeket, amiket írtál
  • nyelvtant ismételni vázlatok vagy egy összefoglaló könyv alapján…

Példa: To-do lista, hogy állást kapjak 5 hónapon belül

  • összeállítani egy ütős anyagot, és megmutatni legalább 2-3 hozzá értő ismerősek, akiknek még biztosan lesz 2-3 ötletük hozzá
  • regisztrálni állásportálokra
  • elmenni legalább 2 állásbörzére, vagy szakmai kiállításra
  • heti x jelentkezést kiküldeni
  • körbetelefonálni ismerőseinket, hogy nem tudnak-e munkát ott, ahol épp dolgoznak
  • Közösségi médiát is használni: Facebook munkakereső csoportokba regisztrálni, LinkedIn-en is körbenézni

Írj egy összesítő tudó listát, egy havi listát az egyes hónapokra, majd a hetekre és végül a napokra. Elsőre soknak hangzik, de a terv leírása már 50% siker. A maradék 50 százalék, hogy napról napra meg is csinálod, amit felírtál.

motiváció és vizuális gondolkodás

3. Próbálj ki több dolgot is

Ha nem megy az egyik irányba, indulj el egy következőbe. Kockáztass! Nézz körül és informálódj! Ne add fel, ha nem jönnek egyből a sikerek, de ne is ragadj le egyetlen módszernél vagy tevékenységnél.

Ha nem megy a főzés, készíts tortákat. Ha utálsz futni, járj el táncolni vagy vidd el a szomszéd kutyáját naponta hosszú kirándulásokra. Ha nem megy a tanulás, tanulj csoportban, kérj segítséget idősebbektől vagy egyszerűen próbálj ki más memorizálási trükköket. Ha nem sikerül állást találnod egy állásportálon, kérdezz körbe, hogy mások hol találtak maguknak állást (újságban? hirdetőtáblán? direkt weboldalon?…stb.).

4. Támogatás

A diétát nem segíti, ha a kedves anyuka naponta tortát süt neked. A tanulás is lehetetlen, ha a lakótársad folyton hangosan zenét hallgat. A pénz spórolási akciód is hamar kudarcba fullad, ha minden héten hívnak bulizni. Tudasd a környezeteddel, hogy nagy céljaid vannak és kérd a megértésük, segítségüket.

Biztos, hogy támogatásra találsz, és megértik, hogy mire is készülsz. A barátok és a család biztosan! Állíts magad köré szurkolótábort, akik néha felhívnak, hogy hogy állsz és segítenek vagy jól letolnak, ha épp lustálkodsz. Így meg van az a lökés, amire néha szükséged lesz és a célban is jobb többen ünnepelni.

5. Hasznos oldalak

A neten millió oldal beszél a motivációról, azt hiszem mindannyiunk Facebook-ja tele van motivációs idézetekkel a legkülönbözőbb ismerősöktől. A motivációs idézetek aranykorát éljük, így most megkímélnék mindenkit egy-egy klasszikus felidézésétől. Googlizz rá a célodnak megfelelő szavakkal az idézetekre és találni fogsz olyan oldalakat is, amik naponta küldenek neked egy kanálnyi életkedvet (főképp angol nyelven sajnos).

Személyes kedvencem:

Motivational_Quotes

Emellet a youtube-on is van több kifejezetten jó videó, hogy csak egyet említsek:

A TED vidókat mindenki ismeri? Részben mindennapi emberek, részben híres emberek állnak a színpadra, hogy egy-egy témát körbejárjanak. Feltétlen nézz bele pár videóba, például:

Biztos vagyok benne, hogy egy kis keresgélés után mindenki talál a maga ízlésének megfelelőt, ami valóban segít a napi motiváció fenntartásában.

6. Velem van a baj?

Most biztos sokan gondolják, hogy ez mind szép és jó, de nem lehet mindent megtervezni, igenis vannak lusta napok (hetek!) és van, amikor minden motiváció ellenére sem sikerül eredményeket felmutatni. És néha a világ totál ellenünk játszik.

Ez így igaz. Hidd el, hogy a legsikeresebb emberek is sokat alszanak a hétvégén és nekik is szükségük van a kikapcsolódásra. Hogy ők is futnak felesleges köröket és nem bújnak minden nap elégedetten a puha ágyukba. Nem vagyunk robotok és mindenkinek vannak rossz napjai.

Azonban az igazság az, hogy az álmok megvalósításához nagyon sok mindent meg kell tenni. Csinálni. Összerakni. Dolgozni. Újratervezni. És jó néhányszor felemelni a telefont. Aki mást mondd, az hazudik, vagy már úgy született, hogy megvoltak a kapcsolatai.

Szóval, ha még egy kis noszogatás hiányzik, hogy végre nekiállj: fejezd be a cikk olvasását és ÁLLJ NEKI!

Sok sikert Neked!!! 🙂

Borítókép háttere: © freeimages.com/1441604


Anna

Örök kereső vagyok, akinek nagyon sok kérdése van a világról és az életről. A válaszok pedig a legkülönbözőbb helyekről találnak rám vagy kerülnek elő hosszú kutatások után. Az a célom a cikkekkel, hogy megosszam, amit eddig találtam.

One Comment

  1. Es aki szeretne egy kicsit jobban megerteni, hogy hogyan is mukodik valojaban a motivacio(vagy egyaltalan az ember ezzel kapcsolatoa fukcioi), annak ajanlom figyelmebe Daniel H Pink – motivacio 3.0 konyvet. 🙂

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.