Hogyan írj jó briefet?

Amikor megrendelünk egy szolgáltatást akár magunk, akár a cég számára, ahol dolgozunk, nagyban növeli a közös munka hatékonyságát, ha egy jó összefoglalót készítünk már az elején.

Ezt az összefoglalót briefnek is nevezhetjük. A jó brief olyan, mint egy könyvben a tartalomjegyzék. Segítségünkre lesz, hogy lefektessük a közös munka alapjait és elkerüljük a félreértéseket.

hogyan irjunk jo briefet es milyen dpi felbontasban csatoljuk a kepeket

Mi az a Brief?

A brief egy olyan dokumentum, amiben tájékoztató jelleggel összefoglaljuk:

  • Mit szeretnénk elérni,
  • Milyen elvárásaink vannak
  • Mik a jelenlegi feltételek, körülmények

Mikor használjunk briefet?

Igazából bármilyen megbízás esetén használható, akár egy marketinges munkával bízunk meg valakit, akár ügynökséggel, grafikussal vagy nyomdával fogunk együtt dolgozni.

Magánemberként akár egy ingatlan szerződés előtt az ügyvéd felé, vagy lakásfelújításnál az alvállalkozónak is nagy segítséget nyújthat.

Brief részei

  • Célkitűzés – feladat leírása
  • Költségvetés
  • Határidők
  • A munkafolyamattal, együttműködéssel kapcsolatos elvárások
  • Felhasználható forrásanyagok
  • A végeredménnyel kapcsolatos elvárások
  • Kizáró vagy szűkítő kritériumok

Kreatív brief részei tartalmazhatják még a következő elemeket is:

  • Megbízó cég bemutatása
  • Termék, szolgáltatás bemutatása
  • Célközönség meghatározása
  • Milyen reakciót szeretnénk kiváltani a kampánnyal
  • Stílussal, megjelenéssel kapcsolatos elvárások
  • Céges arculati elemek (arculati kézikönyv, logo…)
  • Versenytársak

Akár marketing tervet készítettünk, vagy megrendelést adunk le egy grafikai munka kivitelezésére az első, amit megtehetünk, egy jó brief megírása. Segít összefoglalni a céljainkat, elvárásainkat és bemutatni a jelenlegi helyzetet is.

Amikor grafikussal, ügynökséggel, esetleg nyomdával dolgozunk együtt, már az árajánlat kérése előtt érdemes a briefet összeállítanunk.

A cikkben a szükséges képanyagok dpi felbontására is ki fogok térni.

Tartsuk szem előtt, hogy a brief több, mint a tények és elvárások felsorolása. Kiinduló pont lehet, és segítséget nyújt, amiből a kreatív csapat ihletet meríthet az együttműködés folyamán.

Ha szeretnél egy jó angol brief mintát, innen letöltheted:

kreativ brief minta angolul

 

Gubinyi Gábor grafikust, a Ggdesign vezetőjét kérdeztem arról, hogy ez hogy valósul meg a gyakorlatban az ő szemszögéből.

Milyen elemeket tartalmazzon a brief, amit a megrendelő küld neked mint grafikusnak?

Mitől lesz jó egy brief számodra?

“Nekünk, kreatívoknak az a legfontosabb, hogy a brief minél több olyan releváns információt tartalmazzon, melyek alapján megértjük a feladatot.

Így könnyebben tudunk azonosulni a megbízóval, át tudjuk venni az ő nézőpontját. Megértjük, hogy kihez akar szólni az elkészítendő anyaggal, és mit szeretne mondani.”- jelentette ki a szakember.

Brief részei 1 – Cégbemutatás

Mit tanácsolsz, miket írjon le magáról a cég a bemutatkozó részben?

“Megkönnyíti a munkánkat, ha megismerjük a megbízót, és többet tudunk arról, mivel foglalkozik a cége.

Profi tipp:

Kerüljük a sablonokat és a panel megfogalmazásokat! Az érdekel, hogy mit gondolsz magadról (a vállalkozásodról), a termékedről, szolgáltatásodról, a piacodról, az emberekről. Miért hiszed azt, hogy amit kínálsz nekik, attól jobb lesz az életük? Mi a víziód magaddal, a cégeddel kapcsolatban?

Néhány példa, amit nem szeretnék a briefben látni, mert csak feleslegesen foglalja a helyet:

  • Ügyfeleinkért dolgozunk. Ők határozzák meg gondolkodásunkat és cselekedeteinket.
  • Erősségünk a csoportmunkában van. Ehhez minden munkatársunk hozzájárul elkötelezettségével és kezdeményezőkészségével.
  • Ügyfél orientáció
  • Tevékenységünket és jövőnket erős alapokra építjük: tapasztalatra, minőségre és innovációra.
  • Cégünket a kor követelményeinek megfelelő kommunikációs, illetve informatikai háttér biztosításával hoztuk létre.

Ezekből semmi lényegesetnem fogok megtudni a cégről, ami segítené a munkámat. Esetleg annyit, hogy érdemes lenne még a marketingstratégiádon vagy a honlapod szövegén fejleszteni.”

 Brief részei 2 –  felhasználható anyagok és elvárt dpi képméret

Ha az ügyfél küld anyagokat, amiket fel kellene használni, azok milyen formátumban legyenek?

“A szöveges anyagot Wordben küldje, míg a képeket és grafikát mellékletként (ha emailban jön), és semmi esetre sem beágyazva valamilyen dokumentumba!

Jellemző, hogy a szöveg és a kép is Wordben jön, de ez nem jó módszer. A Word „lebutítja” a képet, ront a minőségén.

Minden képet és grafikát az elérhető legjobb felbontásban (legnagyobb méretben) kérek.
Én azt a gyakorlatot alakítottam ki, hogy csinálok egy helyet a felhőben az ügyfélnek, amihez adok neki hozzáférést (GDrive vagy Dropbox) és oda töltünk fel minden anyagot. Ez a legjobb módszer.”

Mi az a dpi felbontás, képméret, amivel már jól tudsz dolgozni?

“A képek szükséges felbontása a felhasználás módjától és a média (a hordozó) méretétől függ.

Print kiadványoknál a minimum felbontás a 300 dpi.

Online anyagokhoz elég a 72 dpi.

A lényeg, hogy akkor jó minőségű egy kép, akkor a legszebb, legélethűbb, legvalódibb, ha minél nagyobb a felbontása, minél több pontból (pixelből) áll, vagyis minél részletgazdagabb.

dpi  a felbontás mértékegysége

A felbontás mértékegysége a dpi: dots per inch, vagyis pont per hüvelyk. Tehát ahány dpi felbontású a kép, annyi pont található egy hüvelykjén (2,54 cm-en). A 72 dpi tehát azt jelenti, hogy 72 pont esik 25,4 mm-re. Körülbelül ugyanezt jelenti (értelmében és számszakilag is) a ppi, csak ott nem pont, hanem pixel van.

A felbontás és a méret összefüggésének megértése azért fontos, mert pixelgrafikát nem lehet korlátlanul, minőségromlás nélkül nagyítani.

Pixelgrafika

Minden kép vagy fotó, ami fényképezőgéppel vagy telefonnal készült, illetve  valamilyen képmanipulációs szoftverrel feldolgozott, az pixelgrafikának minősül. Pixeles, azaz pontokból összeálló kép. Más szóval raszteres.

Példa –Van egy szabvány 10×13-as esküvői fotónk, szeretnénk A1 méretben kinyomtatni.

Ha ez a kép 72dpi felbontású, az azt jelenti, hogy a teljes kép 280×368=103040 képpontból áll. Ha ezt a képet A1 méretre felnagyítjuk (594×841 milliméter), a kép felbontása nem fog megváltozni, nem lesz rajta több képpont, csak a meglévőket osztjuk el nagyobb felületen, tehát egységnyi területre kevesebb képpont esik, vagyis romlik a kép minősége.

Vektorgrafika

Ezzel szemben a vektorgrafika nem pontokból, pixelekből áll, hanem geometriai elemeket, például pontokat, egyeneseket, görbéket és sokszögeket használ képalkotásra. Legfontosabb jellemzője, hogy minőségromlás nélkül nagyítható.

Ezért van az, hogy logót például nem tervezünk Photoshopban, csak vektoros programmal.”

Brief részei 3 -Kizáró, szűkítő vagy egyértelműsítő kritériumok.

“Időt és energiát spórolhatunk, megtakaríthatunk fölösleges köröket, ha a megbízó leírja a briefben, hogy mit nem akar, milyen ne legyen az anyag vagy éppen ragaszkodik egy bizonyos stílushoz vagy konkrét ötlethez.

Fontos hatással van a tervezésre az is, hogy a kész anyagot hol, milyen formában akarja felhasználni a megbízó.”

Mi az, amiben nem szereted, ha korlátoznak, amikor egy megbízást kivitelezel?

“Én nagyon hálás vagyok érte, ha az ügyfél rám bízza a munka kreatív részét és megengedi, hogy ezt a terhet ne osszam meg vele. Egyértelműen a kreatív tervezés a kitalálás az, amit én akarok korlátozás nélkül csinálni.”

Brief részei 4 – Határidők

Tudom, hogy ez attól is függ, mennyire vagy éppen betáblázva, de milyen határidőkkel kell nagyjából számolniuk egy-egy projektnél?

“Valóban helyzetfüggő, sok összetevője van a dolognak. Tudok gyorsan dolgozni, de nem szeretek. Nem is mindig lehet.

A kreatív tervezés alkotómunka, nem szalagmunkások vagyunk. Van, hogy rögtön beugrik valami és gyorsan kész a munka és olyan is van, hogy meg kell izzadni az ötletekkel.

Emellett persze vannak sztenderd határidők. Például egy logó, egy névjegytervezés kész lehet 1-2 nap alatt is, de az időfaktor tényleg változó. Legtöbbször több megbízás is fut párhuzamosan, szóval határidőt mindig a konkrét körülmények ismeretében mondok.”

Van valami, amivel kiegészítenéd? Olyan, amit ha megtesz az ügyfél, akkor sok felesleges körtől kíméli meg magát és téged?

“Azt gondolom, a brief-írás tömény marketing munka, kis túlzással úgy mondanám, hogy a jó brief egy adott projekt vagy kampány zanzásított változata.

Mindenkinek az az ideális helyzet, ha úgy indulunk neki a közös munkának az ügyféllel, ha ő tudja, mit akar, és mi a célja vele. Ha az elképzelésnek a projektnek vannak marketing alapjai, és nem csak ötletelgetünk mindenféle koncepció nélkül.

Nehéz feladat, aprólékos, időigényes munka a brief elkészítése, de ha jól sikerül, a kreatív képes lesz a megbízó szemével nézni a munkát és a célt, átvenni az ő nézőpontját, gyakorlatilag „belelátni” a megbízó fejébe. És ami ennél is fontosabb: a sajátjának érezni a projektet.”

Novák Gréta

Karrier tanácsadó vagyok és marketing szakember, folyton tele ötletekkel és kíváncsisággal. Dolgoztam már 5 fős kis cégnél és több mint 100 fős multinál is. Több mint 50 állásinterjún jártam már álláskeresőként, és belekóstoltam az interjúztatásba is. A cikkeimmel azoknak szeretnék segíteni, akik szívesen fejlődnének és keresik az önmegvalósítás lehetőségét a karrierjükben is.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.